Jak wygląda zespół tworzący aplikacje webowe i mobilne.

Zespół tworzący aplikacje webowe.

Tworzenie aplikacji czy to webowej, czy też mobilnej na pierwszy rzut oka wydaje się czynnością bardzo prostą. Jest pomysłodawca, którzy przychodzi o firmy X i mówi, że ma pomysł/potrzebę na zrealizowanie aplikacji. Osoba taka ma swoją wizję – część rzeczy wydaje jej się na tyle prosta, że nawet nie uwzględnia jej w opisie swojej aplikacji.

Analityk wymagań.

Na tym etapie – inwestor powinien spotkać się z pierwszą osobą z zespołu projektowego. Osobą taką jest analityk wymagań. Głównym celem analityka wymagań jest nijako wyciągnięcie od inwestora wszelkich potrzeb, które ma odnośnie aplikacji. Analityk wymagań, czasem również nazywany jest analitykiem biznesowym odpowiada również za przygotowanie specyfikacji technicznej, na podstawie której możliwe będzie przygotowanie ram czasowych potrzebnych na wdrożenie projektu.

Tutaj jedna uwaga odnośnie zespołów projektowych – analityka wymagań/biznesowego znajdziemy raczej w organizacjach większych liczących powyżej 100 osób.

Project manager.

Kolejną osobą, którą na swojej drodze spotka inwestor realizujący swoją aplikację w organizacji, a nie u freelancera jest Project Manager nazywany również kierowaniem projektu. Osoba na tym stanowisku odpowiada za terminową realizację projektu oraz za jego budżet. Jej głównym zadaniem jest rozwiązywanie problemów, które pojawiają się w projekcie (a pojawiają się zawsze). Project manager odpowiada również za przygotowanie harmonogramu prac nad projektem a na dalszym etapie dba, aby harmonogram ten był dotrzymywany przez realizujące projekt osoby. Bardzo często Project Manager jest jedyną osobą, z którą bezpośredni kontakt ma inwestor.

UX i UI designer.

Kiedy projekt ma już ściśle określone wymagania oraz prace są już zaplanowane do pracy wkraczają osoby odpowiadające za design. Są to odpowiednio UX oraz UI designerzy.

Czym różnią się te dwa stanowiska oraz czy jedna osoba może realizować zadania zarówno UX jak i UI designera?

UX designer odpowiada za wygodę użytkowania z aplikacji. To właśnie ta osoba rozmieszcza zazwyczaj na makietach elementy, z których składać się będzie interface użytkownika. Jeśli inwestor zamawia upgrade działającej już aplikacji zadaniem UX designera jest również analiza problemów jakie w starszej wersji aplikacji miały osoby korzystające z niej. Po zakończeniu prac UX designera do gry wkraczają UI designer. Osoba na tym stanowisku odpowiada bezpośrednio za wygląd wszystkich elementów aplikacji. Dobiera kolory, fonty, wygląd przycisków oraz wszystkich sekcji na stronie. Mówiąc potocznie – rysuje projekt na bazie szkicu, którym był projekt UX. UI designer odpowiada również za animacje, które znajdą się w aplikacji.

Front-end i back-end developer.

Po realizacji interface’u UI do prac przystępują developerzy.
Developerów umownie można podzielić na 2 typy:

  • Front-end developer – osoba odpowiedzialna za wdrożenie tego, co wymyślą designerzy w aplikację. Osoby korzystające z aplikacji widzą zazwyczaj efekty pracy forn-ent developerów zawierającą dane dostarczone z back-ednu. Frontendowcy odpowiadają również za responsywność aplikacji – to właśnie oni dbają o to, aby aplikacja pracowała dobrze zarówno na wyświetlaczach 4k jak i na małych ekranach telefonów.
  • Back-end developer – to osoba odpowiedzialna za warstwę po stronie serwera. To właśnie kod napisany przez back-end developerów dokonuje operacji po stronie serwera i „wypluwa” dane na warstwę front-endową.

 

Są jeszcze full-stack developerzy – to osoby posiadające kwalifikacje zarówno w warstwie front jak i back-endowej.

Tester.

W typowym zespole projektowym znajdują się również testerzy – zwani również QA engineerami. Osoby te odpowiedzialne są za przetestowanie wszystkich funkcjonalności, które zostały zapisane przez analityka. Sprawdzają również, czy aplikacja dobrze wyświetla się na wszelkiego rodzaju urządzeniach.

Tak pokrótce wygląda zespół, który realizuje aplikacje webowe/mobilne.

O AUTORZE
Krzysztof Czapnik

Krzysztof Czapnik

Specjalista od Digital Marketingu, który kocha pomagać swoim klientom w osiąganiu sukcesów online.Przez wiele lat pracował w branży marketingowej, zdobywając bogate doświadczenie w dziedzinie marketingu cyfrowego. Jego kreatywność i pasja do pracy w Internecie pozwoliły na osiąganie wyjątkowych wyników w zakresie zwiększania zasięgu, generowania leadów oraz budowania marki.