Jak wygl膮da zesp贸艂 tworz膮cy aplikacje webowe i mobilne.

Zesp贸艂 tworz膮cy aplikacje webowe.

Tworzenie aplikacji czy to webowej, czy te偶 mobilnej na pierwszy rzut oka wydaje si臋 czynno艣ci膮 bardzo prost膮. Jest pomys艂odawca, kt贸rzy przychodzi o firmy X i m贸wi, 偶e ma pomys艂/potrzeb臋 na zrealizowanie aplikacji. Osoba taka ma swoj膮 wizj臋 鈥 cz臋艣膰 rzeczy wydaje jej si臋 na tyle prosta, 偶e nawet nie uwzgl臋dnia jej w opisie swojej aplikacji.

Analityk wymaga艅.

Na tym etapie 鈥 inwestor powinien spotka膰 si臋 z pierwsz膮 osob膮 z zespo艂u projektowego. Osob膮 tak膮 jest analityk wymaga艅. G艂贸wnym celem analityka wymaga艅 jest nijako wyci膮gni臋cie od inwestora wszelkich potrzeb, kt贸re ma odno艣nie aplikacji. Analityk wymaga艅, czasem r贸wnie偶 nazywany jest analitykiem biznesowym odpowiada r贸wnie偶 za przygotowanie specyfikacji technicznej, na podstawie kt贸rej mo偶liwe b臋dzie przygotowanie ram czasowych potrzebnych na wdro偶enie projektu.

Tutaj jedna uwaga odno艣nie zespo艂贸w projektowych 鈥 analityka wymaga艅/biznesowego znajdziemy raczej w organizacjach wi臋kszych licz膮cych powy偶ej 100 os贸b.

Project manager.

Kolejn膮 osob膮, kt贸r膮 na swojej drodze spotka inwestor realizuj膮cy swoj膮 aplikacj臋 w organizacji, a nie u freelancera jest Project Manager nazywany r贸wnie偶 kierowaniem projektu. Osoba na tym stanowisku odpowiada za terminow膮 realizacj臋 projektu oraz za jego bud偶et. Jej g艂贸wnym zadaniem jest rozwi膮zywanie problem贸w, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w projekcie (a pojawiaj膮 si臋 zawsze). Project manager odpowiada r贸wnie偶 za przygotowanie harmonogramu prac nad projektem a na dalszym etapie dba, aby harmonogram ten by艂 dotrzymywany przez realizuj膮ce projekt osoby. Bardzo cz臋sto Project Manager jest jedyn膮 osob膮, z kt贸r膮 bezpo艣redni kontakt ma inwestor.

UX i UI designer.

Kiedy projekt ma ju偶 艣ci艣le okre艣lone wymagania oraz prace s膮 ju偶 zaplanowane do pracy wkraczaj膮 osoby odpowiadaj膮ce za design. S膮 to odpowiednio聽UX oraz UI designerzy.

Czym r贸偶ni膮 si臋 te dwa stanowiska oraz czy jedna osoba mo偶e realizowa膰 zadania zar贸wno UX jak i UI designera?

UX designer odpowiada za wygod臋 u偶ytkowania z aplikacji. To w艂a艣nie ta osoba rozmieszcza zazwyczaj na makietach elementy, z kt贸rych sk艂ada膰 si臋 b臋dzie interface u偶ytkownika. Je艣li inwestor zamawia upgrade dzia艂aj膮cej ju偶 aplikacji zadaniem UX designera jest r贸wnie偶 analiza problem贸w jakie w starszej wersji aplikacji mia艂y osoby korzystaj膮ce z niej. Po zako艅czeniu prac UX designera do gry wkraczaj膮 UI designer. Osoba na tym stanowisku odpowiada bezpo艣rednio za wygl膮d wszystkich element贸w aplikacji. Dobiera kolory, fonty, wygl膮d przycisk贸w oraz wszystkich sekcji na stronie. M贸wi膮c potocznie 鈥 rysuje projekt na bazie szkicu, kt贸rym by艂 projekt UX. UI designer odpowiada r贸wnie偶 za animacje, kt贸re znajd膮 si臋 w aplikacji.

Front-end i back-end developer.

Po realizacji interface鈥檜 UI do prac przyst臋puj膮 developerzy.
Developer贸w umownie mo偶na podzieli膰 na 2 typy:

  • Front-end developer 鈥 osoba odpowiedzialna za wdro偶enie tego, co wymy艣l膮 designerzy w aplikacj臋. Osoby korzystaj膮ce z aplikacji widz膮 zazwyczaj efekty pracy forn-ent developer贸w zawieraj膮c膮 dane dostarczone z back-ednu. Frontendowcy odpowiadaj膮 r贸wnie偶 za responsywno艣膰 aplikacji 鈥 to w艂a艣nie oni dbaj膮 o to, aby aplikacja pracowa艂a dobrze zar贸wno na wy艣wietlaczach 4k jak i na ma艂ych ekranach telefon贸w.
  • Back-end developer聽鈥 to osoba odpowiedzialna za warstw臋 po stronie serwera. To w艂a艣nie kod napisany przez back-end developer贸w dokonuje operacji po stronie serwera i 鈥瀢ypluwa鈥 dane na warstw臋 front-endow膮.

 

S膮 jeszcze聽full-stack developerzy聽鈥 to osoby posiadaj膮ce kwalifikacje zar贸wno w warstwie front jak i back-endowej.

Tester.

W typowym zespole projektowym znajduj膮 si臋 r贸wnie偶聽testerzy聽鈥 zwani r贸wnie偶 QA engineerami. Osoby te odpowiedzialne s膮 za przetestowanie wszystkich funkcjonalno艣ci, kt贸re zosta艂y zapisane przez analityka. Sprawdzaj膮 r贸wnie偶, czy aplikacja dobrze wy艣wietla si臋 na wszelkiego rodzaju urz膮dzeniach.

Tak pokr贸tce wygl膮da zesp贸艂, kt贸ry realizuje aplikacje webowe/mobilne.

Pozosta艂e wpisy