Jak założyć sklep internetowy?

Zastanawiasz się co potrzebne jest aby założyć sklep internetowy?
Poza oczywistymi rzeczami, takimi jak pomysł, co sprzedawać, oraz same produkty potrzebujesz szeregu rozwiązań, które pozwolą Ci w sposób możliwie bezproblemowy poprowadzić własny biznes. Wpis ten, opisywać będzie w większym stopniu aspekty techniczne niż biznesowe. Do biznesowych postaram się wrócić w kolejnych wpisach – gdyż ważne jest aby podejmując decyzję o otworzeniu sklepu internetowego zdawać sobie sprawę, że nie jest to tylko i wyłącznie „maszynka do robienia pieniędzy”, która nie generuje kosztów.

Co jest niezbędne do założenia sklepu internetowego?

Pomijam kwestie formalne, takie jak założenie działaności gospodarczej, wybranie formy opodatkowania, czy też inwestycje w towar oraz pomieszczenia magazynowe. Z technicznego punktu widzenia potrzebować będziemy tylko wyjaśnienia tylko trzech punktów aby odpowiedzieć na pytanie jak założyć sklep internetowy. Są to:

  1. Domena – czy adres pod którym Klienci będą mogli znaleźć Twój sklep
  2. Hosting – miejsce, gdzie przechowywane będą pliki Twojego sklepu oraz jego baza danych
  3. Oprogramowanie sklepu internetowego – jedno z wielu dostępnych rozwiązań na rynku.

Gdzie zarejestrować domenę?

Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowa prosta – tam gdzie najtaniej. Ale uwaga, nie chodzi o koszt rejestracji domeny a o koszt jej odnowienia. Są w Polsce firmy oferujące rejestracje domeny za 1 złoty ale jej odnowienie kosztuje 100 złotych. Znajdą się również firmy, w których rejestracja będzie kosztowała 10 złotych ale odnowienie nie 100 a 50-60 złotych. Pamiętaj, że domena to adres Twojego sklepu, którego nie będziesz chciał zmienić, więc sprawdzaj koszty odnowienia domeny przed jej rejestracją.

Oczywiście domenę można przenieść miedzy jednym a drugim rejestratorem, jednak z doświadczenia wiem, że za kilkadziesiąt złotych rocznie często nie chce się tego robić.

Ja osobiście polecam rejestratora ovh.pl. Przebrnęliśmy pierwszy punkt w odpowiedzi na pytanie jak założyć sklep internetowy, pomyślmy teraz o hostingu.

Jaki hosting wybrać?

Tutaj sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana niż w przypadku domeny. Im więcej osób rozmawia na ten temat tym więcej opinii. Hosting należy bezwzględnie wybierać razem z firmą, która realizuje sklep internetowy. Jest wiele czynników wpływających na to jaki hosting dla sklepu internetowego powinien zostać wybrany.
Przede wszystkim są to:

  • silnik sklepu internetowego
  • spodziewany ruch na sklepie

Istnieje spora korelacja pomiędzy dwoma w/w czynnikami. Jest wiele „lekkich” sklepów, które przy niewielkiej funkcjonalności będą w stanie działać nawet na niskiej jakości hostingu. Są również bardzo rozbudowane silniki sklepów, które wymagać będą dużych zasobów do nawet przy kilku użytkownikach przeglądających sklep w tym samym czasie. Warto skonsultować wybór hostingu z wykonawcą! Została nam już „tylko” odpowiedź na ostatnie pytanie i będziesz wiedział –  jak założyć sklep internetowy. Przejdźmy więc do wyboru oprogramowania sklepu internetowego.

Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Odpowiedź na to pytanie jest zdecydowanie najtrudniejsza. Istnieje wiele skryptów sklepów internetowych, których nie będę tutaj omawiał. W tym miejscu polecę zwyczajnie oprogramowanie z którym mam najwięcej doświadczenia ostatnimi czasy. Nie jest to jednak rozwiązanie niszowe a jeden z najbardziej rozpowszechnionych silników sklepu internetowego na sklepie. Mowa tutaj o WooCommerce. Skrypt ten jest bardzo popularny nie tylko w Polsce ale i na całym świecie. W zależności od źródeł z których się korzysta udział w rynku e-commerce WoCommerce’a to od 20-30%. Takie wartości nie mogą być przypadkiem. Skrypt ten pozwala na stosunkowo szybkie i tanie zapewnienie podstawowych funkcjonalności sklepu internetowego. Opierając się na gotowych szablonach graficznych możemy dostarczyć działający sklep w ciągu dosłownie kilku dni.

Założenie sklepu internetowego nie jest tak trudne jak wydawać by się mogło!

Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie procesu tworzenia sklep internetowego, lub też chciałbyś zrealizować sklep – skontaktuj się z nami!

O AUTORZE
Krzysztof Czapnik

Krzysztof Czapnik

Specjalista od Digital Marketingu, który kocha pomagać swoim klientom w osiąganiu sukcesów online.Przez wiele lat pracował w branży marketingowej, zdobywając bogate doświadczenie w dziedzinie marketingu cyfrowego. Jego kreatywność i pasja do pracy w Internecie pozwoliły na osiąganie wyjątkowych wyników w zakresie zwiększania zasięgu, generowania leadów oraz budowania marki.