Przekierowania 301 stosuje się zazwyczaj w kilku przypadkach:
- przekierowanie użytkownika i botów wyszukiwarek z nieistniejącej już strony na inną
- wymuszenie przekierowania z adresu http na https
- wymuszenie przekierowania adresu z www na bez www lub odwrotnie
- zmianę domeny
Dlaczego warto korzystać z przekierowań 301?
Załóżmy, że jesteś w trakcie przebudowywania strony, zmieniasz CMS na inny. W takich przypadkach zazwyczaj zmieniana jest struktura adresów URL. Oczywiście dotychczasowe adresy zaindeksowane są w wyszukiwarkach internetowych, są przesyłane w wiadomościach między użytkownikami lub też zapisane w zakładkach ulubionych. Jeśli po zmianie adresu umieścilibyśmy przycisk informujący użytkownika o wyszukiwarki, że nowa treść dostępna jest pod innym adresem nie mamy niestety pewności, że użytkownik kliknie taki button i przejdzie na interesującą go stronę. Jeśli w takim przypadku zastosujemu przekierowanie 301, to użytkonik od razu otrzyma treść, które poszukiwał a boty wyszukiwarek zostaną „poinformowane”, że treść znajduje się pod innym adresem.
Drugim przypadkiem, w którym powinno sie korzystać z przekierowania 301 jest ustawienie domeny kanonicznej. Czy wiesz, że jeśli Twoja domena zabezpieczona jest certyfikatem SSL z dużą dozą prawdopodobieństwa, jeśli adresy nie są odpowiednio przekierowane dostępna będzie pod 4 aresami:
- http://domena.pl
- https://domena.pl
- http://www.domena.pl
- https://www.domena.pl
W tym przypadku przekierowanie stosowane jest ustawienia jednego preferowanego adresu.
Pozycjonowanie stron a przekierowania 301
Przekierowania 301 są często używane przez SEO specjalistów przy optymalizacji strony. Wyobraźmy sobie sytuacje, w której wewnątrz jednej domeny mamy dwie strony rankujące na podobne frazy. Taka sytuacja często nazywana jest kanibalizacją. Idealny wyjściem z sytuacji jest przeniesienie treści z jednej podstrony na drugą – optymalizacja treści pod wybrane frazy, a następnie przekierowanie adresu, z którego przenieśliśmy treść na zoptymalizowaną podstronę. Efekty takiego działania powinny być widoczne dość szybko. Wyszukiwarki bardzo dobrze radzą sobie z interpretacją przekierowań.
Jak utworzyć przekierowanie 301?
Istnieje wiele sposobów na realizację przekierowań. Sposób, w jaki należy zrealizować te działania zależny jest od środowiska, w jakim pracujemy.
Najpopularniejsze rozwiązania oparte o serwer Apache realizują przekierowania poprzez odpowiednie zapisy w pliku htaccess.
Przykład kodu, który należy umieścić w pliku htaccess aby przekierować adres domena.pl na www.domena.pl:
Options +FollowSymLinks
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^weareyellowball.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.weareyellowball.com/$1
[R=301,L]
W przypadku najpopularniejszego CMS’a, jakim jest WordPress skorzystać możemy z gotowych pluginów. Do najpopularniejszych należą:
- Redirection
- Yoast SEO
- RankMath
Redirection jest narzędziem stricte przeznaczonym do monitorowania adresów stron odpowiadających kodem błędu 404. W przypadku Yoast SEO oraz RankMath moduł odpowiadający za przekierowania jest tylko dodatkiem do głównych funkcjonalności. Oczywiście jak to w przypadku WordPress znajdziecie dzisiątki pluginów, które mogę pomóc, ja jednak polecam te 3 powyższe. Są sprawdzone przeze mnie i wiem, że działają.