Software house – co to jest?

Software house – co to jest i jakie oprogramowanie tworzy?

Rok 2020 był wyjątkowy pod wieloma względami. Pandemia dała się we znaki większości branż zarówno w Polsce, jak i na świecie. Istnieje jednak kilka branż, które mimo początkowego lęku przed nieznanym z tego trudnego okresu wyszły obronną ręką. Do tego typu branż na pewno zaliczyć można szeroko rozumianą branżę technologiczną, do której zaliczyć można software house.

Co to jest software house?

Pojęcie Software House jest ewenementem na skalę światową. Z naszych obserwacji wynika, że fraza ta używana jest zdecydowanie najczęściej w Polsce. Poza granicami naszego kraju ciężko spotkać się z takim stwierdzeniem.

Jak więc w krótki słowach zdefiniować software house – jest to organizacja, często bardzo rozproszona, która specjalizuje się w dostarczaniu wszelkiego rodzaju oprogramowanie – począwszy od “prostych” stron internetowych poprzez aplikacje weba na bardzo skomplikowanych systemach skończywszy.

Czym zajmuje się software house?

Wytwarzanie oprogramowania to zazwyczaj podstawowa działalność software house’ów – jednak najczęściej nie jest to jedyna usługa, jaką oferują. Mogą programować kod, projektować architekturę, tworzyć interfejs czy też oferować doradztwo w zakresie funkcjonalności. W ostatnim czasie modny jest również outsourcing programistów oraz automatyzacja różnych procesów.
Do najczęstszych usług oferowanych przez software house’y należą m.in.:

  • Dedykowane oprogramowanie
  • Aplikacje internetowe
  • Product Discovery
  • UX design
  • UI design
  • QA, czyli testowanie
  • Maintenance

Development (dedykowane oprogramowanie, aplikacje internetowe i innego typu oprogramowania na zamówienie), to nic innego jak proces dostarczania często innowacyjnego oprogramowania oraz jego wdrożenia. Tutaj najczęściej firmy oferują realizację oprogramowania w kilku wybranych przez siebie technologiach w zależności od ich specjalizacji. Naturalnie często w ramach danych technologii w zależności od preferencji firmy do wyboru często mamy jeszcze framework, w którym oprogramowanie zostanie napisane.

Product Discovery, to usługa, która zaczyna zyskiwać obecnie popularność. Głównym celem procesu product discovery jest zbadanie, czy produkt, który planujemy zbudować będzie miał Klientów. W procesie tym wykorzystuje się różne techniki aby zwalidować pomysł.

UX design, to usługa, która skupia się na doświadczeniach użytkownika danego produktu. Głównym celem tej usługi jest stworzenie makiet funkcjonalnych, które pozwolą użytkownikom w sposób intuicyjny i “przyjemny” korzystać z produktu.

UI design, jest to nijako dopełnienie procesu UX design. Celem user interface design jest stworzenie ładnego, przyjemnego w odbiorze interface’u, z którym pracuje użytkownik.

QA czyli Quality Assurance potocznie nazywane testami. To usługa polegająca na sprawdzeniu, czy produkt przede wszystkim w ogóle działa, czy nie ma błędów. Usługa ta jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości dostarczanych produktów.

Maintenance, czyli utrzymanie produktu. Niemalże każdy produkt cyfrowy wymaga utrzymania. W ramach tej usługi najczęściej realizowane są takie procesy jak wdrażanie poprawek i rozwój oprogramowania czy też wszelkiego rodzaju aktualizacje.

Jakie oprogramowanie dostarcza software house?

Nie da się zamknąć rozwiązań dostarczanych przez twórców oprogramowania w zamkniętym pudełku. Można jednak wskazać rozwiązania, które najczęściej są budowane, wśród nich wyróżnić możemy między innymi:

Oczywiście dobry software house będzie w stanie dostarczyć produkt dostosowany do twoich potrzeb, jeśli tylko dostanie odpowiednio zebrane wymagania dotyczące produktu.

Kiedy warto skorzystać z usług software house’u?

Jeżeli Twoja firma potrzebuje produktu szytego na miarę, to warto nawiązać współpracę z software housem, jeżeli jednak do realizacji potrzeb biznesowych wystarczy produkt oparty o szablon lub gotowe rozwiązania, agencja interaktywna będzie w stanie dostarczyć rozwiązanie zapewne dużo tańsze.

Jakie są sposoby rozliczeń z software house?

Najczęściej spotyka się dwa rodzaje rozliczeń z organizacjami typu software house.

Są to:

  • fixed price
  • time&materials

Pierwszy ze sposobów rozliczeń to z góry ustalona cena za określony zakres prac. Model ten sprawdza się zazwyczaj w mniejszych projektach, kiedy z góry mamy narzuconą specyfikację i wiemy, że w czasie realizacji nie będą zachodziły żadne zmiany w zakresie zlecenia.

Drugi sposób rozliczeń polega na płatności za czas, jaki developerzy poświęcają na realizację projektu. Ten model jest zdecydowanie lepszy dla większych projektów, dla których finalny zakres prac nie jest jeszcze ustalony. Najczęściej prace realizowane są w sprintach, które rozliczane są na bieżąco z Klientem. Zleceniodawca decyduje również, jakie prace powinny być zrealizowane w najbliższym sprincie, dzięki czemu może kontrolować zarówno przebieg prac, jak i budżet.

Na co zwracać uwagę wybierając software house dla Twojego projektu biznesowego?

W tym przypadku nie ma niestety “złotego środka”. Wybierając software house realizujący złożony produkt należy przeprowadzić odpowiedni reaserch. Dobrze jest znać technologię, w której produkt ma zostać zrealizowany przed rozpoczęciem poszukiwań wykonawcy. Oczywiście zawsze należy poszukać opinii o software house’ie, z którym chcemy nawiązać współpracę – można zrobić to na przykład na portalu Clutch.

Na etapie rozmów z potencjalnym wykonawcą naszego produktu można poprosić o przedstawienie zespołu, który będzie pracował nad produktem lub nawet o organizacje krótkiego warsztatu aby upewnić się, czy chcemy aby to właśnie ten zespół realizował dla nas zlecenie.

Kto pracuje w software house?

Każda organizacja, która świadczy usługi z zakresu projektowania technologii webowych musi mieć na swoim pokładzie programistów. Programistów w dużym uproszczeniu podzielić możemy na front-end oraz back-end odpowiadających odpowiednio za część wizualną aplikacji, oraz jej silnik. Wysoka złożoność i czasochłonność aplikacji z wykorzystaniem technologii webowych wymaga również zaangażowania testera.

Testerzy oprogramowania odgrywają kluczową rolę w software house. To oni testują oprogramowanie, zanim zostanie ono wdrożone u klienta. Muszą oni znaleźć i naprawić wszystkie błędy i problemy, aby upewnić się, że oprogramowanie działa poprawnie. Testerzy oprogramowania muszą być bardzo dokładni i uważni, aby mieć pewność, że oprogramowanie jest nie tylko funkcjonalne, ale także bezpieczne.

Analitycy biznesowi są odpowiedzialni za zrozumienie wymagań klientów i dostarczenie ich do zespołu programistów. Muszą oni zrozumieć potrzeby klienta i uwzględnić je w projekcie oprogramowania. Analitycy biznesowi muszą być bardzo dobrze poinformowani i mieć umiejętność komunikacji, aby móc efektywnie współpracować z klientem i zespołem programistów.

Menedżerowie projektów są odpowiedzialni za koordynację i zarządzanie projektem oprogramowania. Muszą oni zarządzać zasobami, harmonogramem i budżetem projektu, a także koordynować pracę zespołu programistów i innych specjalistów. Menedżerowie projektów muszą być dobrymi liderami i mieć umiejętność zarządzania czasem, aby móc zapewnić, że projekt jest wykonywany na czas i zgodnie z wymaganiami klienta.

W software house można także spotkać specjalistów od marketingu, grafików i projektantów, którzy są odpowiedzialni za tworzenie i wdrożenie oprogramowania. Wszyscy oni pracują razem, aby stworzyć oprogramowanie o wysokiej jakości, które spełni wymagania klienta.

W software house pracują ludzie z różnych dziedzin i specjalizacji, ale wszyscy oni łączy wspólny cel – tworzenie najlepszego oprogramowania dla klienta. Software house jest dynamicznym i pełnym wyzwań środowiskiem pracy, w którym specjaliści IT mogą rozwijać swoje umiejętności i współpracować z innymi, aby tworzyć oprogramowanie o najwyższej jakości.

Na koniec ciekawy mem 🙂

Wpis pierwotnie pochodzi z: 07.05.2021

O AUTORZE
Krzysztof Czapnik

Krzysztof Czapnik

Specjalista od Digital Marketingu, który kocha pomagać swoim klientom w osiąganiu sukcesów online.Przez wiele lat pracował w branży marketingowej, zdobywając bogate doświadczenie w dziedzinie marketingu cyfrowego. Jego kreatywność i pasja do pracy w Internecie pozwoliły na osiąganie wyjątkowych wyników w zakresie zwiększania zasięgu, generowania leadów oraz budowania marki.